وبلاگ شخصی پویا بخشی |
سنگسار یکی از احکام اسلام که در مورد زن و مرد زناکار اجرا می شود ، حکم سنگسار است . برای فهم مطلب ابتدا به بررسی جرم زنا و انواع آن میپردازیم
زنای با محارم زنای به عنف ( زنای به زور ) زنای غیر محصنه زنای محصنه و محصن حکم سنگسار اسلام برای مردان و زنان راه ازدواج را قرار داده است و از نظر ما شیعیان ، زن و مرد می توانند هم به صورت دائم و هم به صورت موقت ازدواج کنند و میل جنسی خود را در یک چهارچوب و قاعده و قانون ارام کنند. آیا حکم سنگسار غیر انسانی است ؟ کانون خانواده ایی را تصور کنید که مرد یا زن با شخصی به جز همسر خود رابطه جنسی برقرار کند، این زندگی چقدر دوام خواهد اورد ؟ با کمی تامل خواهید دریافت که زنا و ان هم زنای فرد متاهل ، چه عواقب وحشتناکی را برای خانواده ، فرزندان و جامعه به دنبال دارد. اسلام برای جلوگیری از فروپاشی خانواده ها ، برای جلوگیری از بی خانمان شدن فرزندان ، برای جلوگیری از هوس بازی زنان و مردان حکم سنگسار را ارائه می کند. مسلم است هدف اصلی اسلام از این حکم بازدارنگی ان است. اسلام حکمی را صادر می کند که بازدارنده باشد و مجرم با تصور ان از عمل و جرم خود منصرف شود. اگر امروز از روی تعصب ، دلسوزی و ترحم ، مصلحت ، آماده نبودن شرایط اجرای احکام خدا ، ترس از سو استفاده دشمنان و ترس از اجرای احکام خدا ، احکام الهی را تغییر ، تعلیق یا حذف کنیم ، بدانید که از اسلام و حقیقت ان دور شده ایم و با تفکرات به ظاهر منطقی خود ، زمینه را برای تحریف و نابودی اسلام فراهم کرده ایم. حکم سنگسار اگر چه ظاهری خشن و سخت دارد اما در عمق ان عطوفت و مهربانی اسلام درمورد خانواده و جامعه اسلامی را می توان دید. اگر کمی دقت و تامل کنید ، خواهید دریافت که اثرات زنای محصنه بسیار وحشتناک است و باید حکمی ارائه شود که بازدارنده باشد و چنان وحشت اور باشد که هیچ کس جرات فکر کردن به ان را نداشته باشد. با تحقیق در مورد زنا ، اثبات ان و حکم سنگسار خواهید دریافت هدف اسلام از این حکم پیشگیری از وقوع زنا است و اصلی ترین و مهم ترین دلیل چنین حکمی بازدارندگی ان است ، چرا که اسلام به خوبی تاثیرات زنا را بر خانواده و جامعه اسلامی می داند و درصدد پیشگیری است. شرایط سنگسار حکم سنگسار مخصوص کسانی است که در حالی زنا کنند که: اولاً متأهل و دارای همسر باشد بعد از حصول این شرائط اگر این مرد یا زن متأهل برخوردار از همسر حلال و بی مانع، به گناه زنا آلوده شوند و در فضایی کاملاً آزاد چهار بار به این عمل خود اقرار کنند یا چهار شاهد عادل عیناً این عمل زنا را با خصوصیاتش ملاحظه و مشاهده کرده باشند و در محضر حاکم شرع گواهی دادند.انوقت با لحاظ شرایطی حکم اجرا می شود دین اسلام اجرای حدود (مانند سنگسار، شلاق، قطع دست) را که قدر مشترک آن نوعی آزار و شکنجه جسمانی است به دلیل ظاهر خشونتبار آن، تا جایی که امکان دارد منع نموده است و همواره توبه پنهانی را بر رسوایی مرتکب ترجیح دادهاند. چنانچه حضرت علی (ع) بعد از اینکه ناچار به اجرای سنگسار بر مردی شد با دیده گریان فرمودند:«ایها الناس هرکس از او این عمل پلید (زنا) سربزند برود و بین خود و خدای خود توبه کند من قسم یاد میکنم که توبه و بازگشت بسوی خداوند متعال افضل است و خداوند نیز آن را میپذیرد و این برتر از آن است که خود را رسوا کند و پرده خویش را بدرد» (شیخ ذبیحالله محلاتی. قضاوتهای حضرت امیرالمومنین. ص 153). سختگیریهای پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) در سنگسار کردن مرتکب زنای محصنه و منوط ساختن اثبات آن به امری تقریباً ناممکن (شهادت چهار مرد عادل) و فرضی نادر (چهار بار اقرار)، به وضوح عدم ضرورت کلی اجرای این مجازات را اثبات میکند و به حاکمین اسلامی در اصرار ورزیدن بر اجرای این مجازات هشدار دادهاند می بینیم که این حکم بگونه ای طراحی شده است که جزدر موارد نادر قابل عمل و اجرا نیست و بسیار نادر اتفاق می افتد که چهار شاهد عادل عملی که معمولاً در خفا واقع می شود را ببینند و کمتر اتفاق می افتد که یک انسان گنه کار در فضایی کاملاً آزاد و بدون درخواست کسی، خود چهار بار اقرار کند و عواقب عمل را هم بداند و حاکم هر بار او را سفارش کند که اقرار تو ممکن است اشتباه باشد و اگر دیگر اقرار نکنی و به چهار مرحله نرسد از تو دست خواهم کشید ولی در عین حال او خود چهار بار اقرار کرده و خود را برای عقوبت مهیا کند با این توصیف مختصر ، حال سؤال این است که چرا اسلام چنین حکمی را وضع کرده است.
امابا این حال که کوچکترین جزئیات اجرای حدود علی الخصوص سنگسار مشخص شده .مثال شیوه دفن کردن فرد و اندازه ی سنگهای مورد پرتاب و نیز اصابت نکردنسنگها به برخی از نقاط بدن . باز هم در برخی کشورهای عربی که معتقد برداشتن اسلام واقعی هستند جایی بسی قصور در چگونگی اجرای این مجازات الهیمیبینیم نمونهای از این قصور در اجرای سنگسار کشور سومالی است که فرد زناکار محصن بهطور فجیعی توسط سنگهای بسیار بزرگ مورد اصابت قرار میگیرید که تصاویر آن رامشاهده میکنید
سنگسار در روایات اهل بیت علیهم السلام امیرالمومنین علیه السلام به این قانون اسلامی اشاره دارند ومی فرمایند: « وَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه و آله رَجَمَ الزَّانِیَ الْمُحْصَن؛ مىدانید رسول خدا صلى الله علیه و آله زناکار همسردار را سنگسار کرد.» عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِی الْمُحْصَنِ وَ الْمُحْصَنَةِ جُلِدَ مِائَةً ثُمَّ الرَّجْمَ؛ از امام باقر (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: مرد و زن همسردار (که مرتکب زنا شده باشند) نخست صد تازیانه مىخورند سپس سنگسار مىشوند .»5 عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ الرَّجْمُ حَدُّ اللَّهِ الْأَکْبَرُ وَ الْجَلْدُ حَدُّ اللَّهِ الْأَصْغَرُ؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند: سنگسار حدّ بزرگ الهی ، و تازیانه زدن حدّ کوچک الهی است.» عن عمرو بن قیس قال قال ابوعبدالله علیه السلام : «وَ إِنَّ اللَّهَ حَدَّ أَنْ لَا یُنْکَحَ النِّکَاحُ إِلَّا مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ فَعَلَ غَیْرَ ذَلِکَ إِنْ کَانَ عَزَباً حُدَّ وَ إِنْ کَانَ مُحْصَناً رُجِمَ لِمُجَاوَزَتِهِ الْحَدَّ؛ امام صادق علیه السلام فرمودند :خداوند مشخص فرموده که رابطه جنسی تنها از راه حلال آن انجام گیرد؛ کسی که از این حکم تخلف کند اگر مجرد باشد تازیانه می خورد، و اگر متاهل باشد رجم می شود، زیرا از حدود خدا تجاوز کرده است.»
سنگسار در روایات اهل تسنن - صحیح بخاری ، ج 22 ، ص 346 «حَدَّثَنَا آدَمُ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ حَدَّثَنَا سَلَمَةُ بْنُ کُهَیْلٍ قَالَ سَمِعْتُ الشَّعْبِىَّ یُحَدِّثُ عَنْ عَلِىٍّ (رضى الله عنه) حِینَ رَجَمَ الْمَرْأَةَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَقَالَ قَدْ رَجَمْتُهَا بِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم ؛ - شعبی نقل می کند از علی علیه السلام که روز جمعه، زنی را رجم کرد و فرمود : بر اساس سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) او را رجم کردم .» صحیح مسلم ، ج 9 ، ص 75 « و حَدَّثَنِی هَارُونُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ : قَالَ ابْنُ جُرَیْجٍ أَخْبَرَنِی أَبُو الزُّبَیْرِ أَنَّهُ سَمِعَ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ : رَجَمَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ رَجُلًا مِنْ أَسْلَمَ وَرَجُلًا مِنْ الْیَهُودِ وَامْرَأَتَهُ ؛ ابو زبیر می گوید از جابر بن عبدالله شنیدم که می گفت : رسول خدا (ص) مردی از اسلم ، و مردی از یهود و زنش را رجم کرد .» مسند احمد ، ج 2 ، ص 184 « حَدَّثَنَا حُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ سَلَمَةَ وَالْمُجَالِدُ عَنِ الشَّعْبِیِّ أَنَّهُمَا سَمِعَاهُ یُحَدِّثُ أَنَّ عَلِیًّا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ حِینَ رَجَمَ الْمَرْأَةَ مِنْ أَهْلِ الْکُوفَةِ ضَرَبَهَا یَوْمَ الْخَمِیسِ وَرَجَمَهَا یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَقَالَ أَجْلِدُهَا بِکِتَابِ اللَّهِ وَأَرْجُمُهَا بِسُنَّةِ نَبِیِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ؛ شعبی می گوید : علی علیه السلام وقتی خواست زنی از اهل کوفه را رجم کند ، روز پنجشنبه تازیانه زد و روز جمعه رجم کرد و فرمود: بر اساس کتاب خدا او را تازیانه زدم ، و بر اساس سنت نبی خدا (ص) او را رجم کردم .» سنن ابی داوود ،ج 12 ، ص 19 «حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ حَدَّثَنَا وَکِیعُ بْنُ الْجَرَّاحِ عَنْ زَکَرِیَّا أَبِی عِمْرَانَ قَالَ سَمِعْتُ شَیْخًا یُحَدِّثُ عَنْ ابْنِ أَبِی بَکْرَةَ عَنْ أَبِیهِ: أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ رَجَمَ امْرَأَةً فَحُفِرَ لَهَا إِلَى الثَّنْدُوَةِ ؛ فرزند ابوبکر از پدرش نقل می کند : پیامبر (ص) زنی را رجم کرد ، پس برای او حفره ای تا سینه حفر کردند
با تشکر از برادر بزرگوارم محمدجواد عاطفی برای مطلب کامل این بحث رجوع کنید به سایت WWW.MOJA.IR وبسایت شخصی محمدجواد عاطفی والسلام [ پنج شنبه 92/4/27 ] [ 12:13 عصر ] [ پویا بخشی ]
|
|
[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : night skin ] |